De voedingsintolerantie test

Heb je last van vage klachten zoals buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid, of huidproblemen? Dan kan een voedingsintolerantietest je helpen om de oorzaak van deze symptomen te achterhalen.

Wat is een voedingsintolerantie?

Voedingsintoleranties zijn reacties van je lichaam op bepaalde voedingsmiddelen, maar ze zijn minder direct dan echte voedselallergieën. De symptomen van voedingsintoleranties kunnen onder andere zijn: buikpijn, misselijkheid, een opgeblazen gevoel, hoofdpijn, vermoeidheid, gewichtsschommelingen en huidproblemen zoals acne en eczeem. Daarnaast kunnen voedingsintoleranties ook van invloed zijn op gedragsproblemen, psychische klachten en seksuele problemen.

Hoe werkt een voedingsintolerantietest?

Vaak worden intoleranties en voedselallergieën met elkaar verward. Bij intoleranties is er sprake van een tekort aan enzymen waardoor je lichaam bepaalde voedingsmiddelen niet goed kan verwerken. Bij een allergie reageert je immuunsysteem met antistoffen. Er zijn twee soorten voedselallergieën: directe voedselallergie (IgE) en vertraagde voedselallergie (IgG). Met een betrouwbare diagnostische test zoals ImuPro kun je snel te weten komen of een vertraagde IgG-voedselallergie (type-III) de oorzaak is van je chronische klachten. ImuPro test echter niet op acute IgE-voedselallergie (type I).

Bij Clinic Lara’s bieden we tests aan voor 90 of 270 voedingsintoleranties. In tegenstelling tot een allergietest, waarbij immunoglobuline E wordt gemeten, kijken we bij een intolerantietest naar immunoglobuline G. Deze antistoffen kunnen symptomen veroorzaken zoals buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid en huidproblemen. Bij een allergie voor bijvoorbeeld noten kunnen de symptomen direct optreden, terwijl bij een intolerantie symptomen pas na enkele uren of dagen verschijnen. Daarom kan een intolerantietest andere resultaten opleveren dan een allergietest. Het kan dus zinvol zijn om beide tests te laten doen.

De laatste jaren wordt er specifiek onderzoek gedaan naar de relatie tussen symptomen, hormonale onbalans en voeding. Het blijkt dat lichte allergische reacties (intoleranties) invloed kunnen hebben op het hele lichaam. Dit kan leiden tot een overproductie van antilichamen, wat leidt tot chronische ontstekingen, stofwisselingsproblemen en onbalans in het lichaam. Het doel van de test is om de biochemische balans van het lichaam te herstellen, inclusief het bevorderen van een infectievrije en hormonale balans. We focussen op het natuurlijke vermogen van het lichaam om zichzelf te herstellen.

Hoe verloopt een voedingsintolerantietest?

Tijdens een vrijblijvend consult bij Clinic Lara’s bespreken we welke symptomen je ervaart. Als je besluit de test te laten uitvoeren, zal de huidtherapeut met een klein prikje in je vinger een paar druppels bloed afnemen. Deze worden op een speciaal plaatje verzameld en de volgende dag naar het laboratorium gestuurd. Je kunt zelf kiezen hoeveel allergenen je wilt laten testen. Een test met 90 allergenen kost €325,- en een test met 270 allergenen kost €595,-. Je hebt ook de optie om de test thuis zelf uit te voeren.

Het resultaat van de voedingsintolerantietest

Ongeveer 2 weken na de test ontvang je een e-mail met alle informatie over je intoleranties. Hierin staat welke intoleranties hoog, gemiddeld en laag zijn. Het document legt ook uit hoe je je dieet kunt aanpassen. Voor voedingsmiddelen waarvoor je hoog intolerant bent, wordt aanbevolen om ze 3 maanden te vermijden. Bij gemiddelde intoleranties kun je na 3 weken voorzichtig proberen ze weer in te voeren. Voedingsmiddelen met lage intoleranties kun je nog steeds consumeren, maar slechts eenmaal per 4 dagen. Na deze periodes kun je langzaam proberen de voedingsmiddelen weer op te nemen in je dieet, maar niet vaker dan eens per 4 dagen en één product per keer waarvoor je intolerant bent. We zijn erg benieuwd naar je voortgang, dus je kunt een controleafspraak met ons maken om dit te bespreken.

Onze Vestiging

Beijerlandselaan 28-B 3074 EJ Rotterdam

Mail Ons

rotterdam@cliniclaras.nl

Bel Ons

Geef hier uw voorkeursdatum aan

document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );

× Neem contact op